fredag 27 september 2013

Fredag härligt eller besvärligt ?



Vi är nog många som ser fram emot just fredag!? Men det finns säkert många där ute som inte alls känner som oss...  

Ute är det kallt, solen är i och för sig framme, men graderna är inte mer än 6 !!! Jag fryser när jag går och funderar på hur mycket de som sitter stilla ska frysa. Bara jag tittar ut från vår balkong ser jag två människor utan något hem. De sitter ofta utanför på "sina ställen" och när jag och barnen brukar passera säger Julia 4 år (please) precis som den sorgsna damen alltid säger. Vi brukar lägga några kronor men jag är ju skeptisk till att de används till vad jag önskade! I dag känns det som jag bara måste gå förbi med något gott istället. Vi får se vad det blir! Jag tror de uppskattar en slant mer men det känns nog bättre i deras lilla mage om de får något att äta .....  Det är ju fredag även för dom!

Vill du ha information eller kanske vill hjälpa kan du klicka HÄR !!



Sen lite info om Katarakt (Grå starr) kanske ......

I Sverige utförs ca 70 000 operationer per år, vilket är den mest frekvent utförda operationen i Sverige. Katarakt kan drabba alla åldrar, även nyfödda, men är klart vanligast i den äldre befolkningsgruppen. Medelåldern vid operation är 75 år. Hos ca 40 % av patienterna behövs även det andra ögat opereras förr eller senare.

Symtom                                                                                                                      

Katarakt innebär en grumling av ögats lins. Grumlingen hindrar ljusets väg in i ögat och kan även störa fokuseringen. Det kan jämföras med ett fönster som blir alltmer smutsig och ogenomskinligt. Många patienter anger ofta dimmighet eller grådis för att beskriva sin försämrade synskärpa. Andra vanliga besvär är bländningsbesvär, dubbelkontur eller ökad närsynthet som lett till glasögonbyte.

Behandling                                                                                                                 

Gråstarrsoperationen görs med så kallad ultraljudsteknik efter det att ögat bedövats med droppar. I normalfallet tar operationen ca 10-20 minuter. Den grumlade linsen byts ut mot en konstgjord lins av akryl eller silikon. Många märker en synförbättring redan samma dag. Den nya linsen håller hela livet. Det är dock viktigt att komma ihåg att den konstgjorda linsen inte i alla avseenden är lika bra som kroppens egen lins och att det kan förekomma vissa besvär med bländning och reflexer i en del situationer.


Blev ett knasigt inlägg,,,, KRam så hörs vi senare


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar