måndag 18 mars 2013

Barnuppfostran, svårt !?


Bara en tanke ,,,,

Man får ofta höra kritik mot personal på skola och dagis. Att barnen beter sig illa, skriker, svär och inte är bra kompis... Om man börjar fundera ........... Är det personalens ansvar att uppfostra våra barn eller är det vi föräldrar som får se till att ta oss tiden att uppfostra våra barn till de vi "vill" de ska vara? I alla fall göra vårt bästa! Kan personalen få koncentrera sig på att lära ut och ge våra barn en bra kunskap.

I bland kan jag tycka att vi är för slarviga när det kommer till barnuppfostran! Jag också.. Jag kan tycka det är ok med vissa saker för att det blir "enklast" så men om jag tänker efter noga så tycker jag inte alls som jag "handlat"!? När man tittar på Familjen Annorlunda (ikväll grät jag till och med-första ggr) så har de i alla fall en "ursäkt" eftersom de har så många barn, men har man ett, två eller tre barn .... hmmm. Det ska vi väl klara av!

Tillrättavisar vi för lite, eller för mycket ??
Har vi för lite koll, eller för mycket ??
Ger vi barnen för lite frihet att klara sig själva, eller för mycket ??
Har barnen för lite aktiviteter, eller för mycket ??
Låter vi barnen vara med att bestämma för lite, eller för mycket ??

Det är svårt att veta!?

Det går att få ihop många funderingar...  Lyssnar vi på vad barnen vill berätta och lyssnar vi utan att samtidigt göra mat, lägga i en tvättmaskin, sitta vid datorn samtidigt.... Sedan tycker vi det är konstigt om det kommer fram saker som inte barnen har berättat, eller har de berättat utan att vi uppmärksammat vad de sagt.... ? Många saker jag fått veta har jag inte fått reda på av att fråga, utan av att finnas där! Är vi närvarande när vi är närvarande ..... Tittar vi på våra barn när vi pratar med dom??
Har vi tid och lust att vara med våra barn de få timmar vi har dom hemma på dagarna. För vissa kanske det handlar om knappt två, tre timmar! Barnen är på förskolan och sedan har de bara några timmar att "få vara" med oss vuxna innan sängen väntar! Vi har ju massa tid till "oss själva" när barnen somnat .....

Prioriterar vi barnen, eller är det viktigare att uppdatera våra status på Facebook??

Jag vet inte, och hur ska man veta allt?? Enda vi vet är att det vi gör, hur vi säger, förmedlar, visar, uppför oss som vuxna kommer barnen själva automatiskt att ta efter ...



Ge barnen trevliga minnen och gör roliga saker tillsammans som familj. Fina barndomsminnen bär vi alla tacksamt med oss genom livet! Och livet går tyvärr inte i repris .......

Bara en tanke som dök upp!

KRaam


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar