tisdag 11 december 2012

Banta


Jag kan inte minnas att jag var på så många kalas när jag var liten ... eller var det så länge sen att jag glömt!? Nu är det kalas nästan varje vecka för någon av dom.

Detta blir en bra present till kalaset i morgon då en dagiskompis fyller år. Vi hade såna innan men de har gått sönder. Perfekt i den ålder då bokstäver börjar bli intressanta. Man sätter dessa på badkaret eller kaklet när man duschar. Superskoj!



Blir lite upprörd när jag läser om barn och övervikt /som ska "banta..."!!? Läste även denna hemska artikel:
"Kroppsfixeringen kryper nedåt i åldrarna.
Var femte sjuårig flicka önskar att hon vore smalare och i gymnasieåldern använder var åttonde extrema bantningsmetoder. "

Kanske vore bättre att kolla upp deras levnadssätt istället för att "direkt" banta! Vad gör våra barn om de själv får välja efter skolan och helgerna. Spelar spel, tittar på tv/filmer .. Vad äter de helst om de själv får välja? Kanske vi vuxna som behöver få hjälp med en ny metod istället för barnen .... ??


Detta är det sista inlägg jag läste som jag bara kan hålla med om! Jag tror också man måste börja i rätt ända!

"Lycka handlar inte om vikt"
Mer än hälften av de flickor som försökte gå ner i vikt misslyckades och sämst gick det för dem som använde sig av extrema metoder.
– Flera studier visar också att de som går ner i vikt inte blir lyckliga. Att vara nöjd med sig själv ligger i andra saker än hur mycket man väger, säger Ann Wallbom Fagraeus.
Vad kan man göra som förälder för att stötta barnen?
– Föräldrar måste våga fråga hur deras barn tänker, hålla en öppen dialog och lägga in andra värderingar i livet än hur man ser ut i kroppen. Göra roliga saker ihop, ha ett familjeliv där man äter åtminstone ett par måltider tillsammans och uppmuntra barnen till att ha flera intressen.
– Det är också viktigt att mamman inte går runt och pratar om bantning, då blir det svårt för barnen att själva bli trygga i sin kroppsuppfattning.

Det är åter igen VI föräldrar som borde få hjälp/uppmaning inte barnen  ............. !

xxx

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar