måndag 29 oktober 2012

Varför sa du inte det?


Tiden går fort när man har roligt:-) ...

Jag har suttit hemma och läst, lyssnat och skrivit.  Vilken fantastisk inspererande, intressant och givande utbildning jag har börjat!

I dag vågar jag inte "ta in mera" Det får vänta till imorgon:-) Allt jag hör, läser och ser vet jag redan.. Men jag glömmer bort, lär mig tänka på ett lite annorlunda sätt och här kommer ett litet utdrag ur den bok jag börjat läsa idag:

Vem är du? Jag menar, verkligen du?
När tittade du på dig själv i din inre spegel senast?
Vad såg du? Kände du igen dig själv?
Blev du glad? Kände du någon saknad?
Om allt var möjligt- vad skulle du vilja se nästa gång du tittar i spegeln? 


Här en annan bra sak: Vad lyssnar vi till?
7% av ord som sägs
38% av tonfallet
55% av kroppsspråket
Visst e det otroligt spännande!?
Alltså spelar det väldigt liten roll vad du säger- det är HUR du säger det och på vilket sätt din kropp sänder ut ditt budskap som avgör hur du uppfattas ....


Detta står även i den intressanta bok jag läser som heter: Kommunikation och Motivation i möten och samtal.
Detta handlar om manligt och kvinnligt:-) ....

En historia om mannen och kvinnan som var ute och körde bil.
Kvinnan börjarde bli lite kaffesugen så hon sa till mannen:
"Ooooh vilket trevligt café som ligger där framme vid kullen"
Mannen svarade " Ja, det ser jättetrevligt ut" - och körde förbi.
Varvid kvinnan sa "Varför stannade du inte, jag var ju kaffesugen"
Mannen svarar: "Ville du ha kaffe? Varför sa du inte det?" 

-Lite roligt var det ju´!?




Det är så intressant, jag skulle gärna suttit längre men dagen har bara x antal timmar och man har ju annat att göra också :-) om man säger så....

Du kan gå in HÄR och läsa mera om Hälsoakademin Europa AB!


Nu ska Julia hämtas på förskolan, vi ska ta bussen till några vänner, Hörs senare
Kraaam













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar