torsdag 6 september 2012

God frukost efter 11 timmar i sängen ...


Det kunde varit bättre, men jag klagar inte. Mina 11 timmars sömn med öronproppar var nödvändigt!! Jag har sovit nästan som en prinsessa:-)
Fortsatt morgonen med en bra frukost. Jag gör ofta smoothie. Olika sorter beroende vad som finns hemma- men ett måste är vaniljyoghurt.


Dagens bestod av vaniljyoghurt, frysta bär, äpple, banan och lite honung. Kiwi brukar jag också ha men hade ingen hemma ....

Sömn och Frukost e tydligen superviktigt!

Vad händer då när kroppens rytm tappar takten, till exempel av sömnbrist?
Ganska mycket eftersom den rubbade rytmen sätter i gång en kedjereaktion!
Dels leder för lite sömn till trötthet och dåligt humör, dels störs både ämnesomsättningen
och aptiten.
Då matlusten inte finns kan det vara svårt att få i
sig frukost. Detta bäddar i sin tur för huvudvärk och orkeslöshet. Det banar
också väg för småätande och övervikt eftersom det är lätt att tappa kontrollen
över sitt ätande när man aldrig känner sig riktigt hungrig eller riktigt
mätt. Man duttar i sig mat istället. Om vi sover för lite ökar också suget efter
kalorier (särskilt socker) eftersom det gör oss pigga, åtminstone en liten
stund. Men sockerrik mat och överhoppade måltider leder i sin tur att blodsockret
svajar och att ämnesomsättningen rubbas och skadas. Sömnbrist ökar
på detta sätt risken för såväl övervikt som – på sikt - åldersdiabetes. Hjärnans
energiförsörjning blir också störd och koncentrations- och prestationsförmågan
försämras. Äter vi däremot regelbundet och lagom mycket håller sig
blodsockret på en jämn nivå. Då får hjärnan jämn tillgång till energi, vilket
gör att vi blir pigga och orkar mer. I dagens samhälle kompromissas det
mycket med kroppens välbefinnande, även bland barn. Det är lätt att tro att
kroppen är förhandlingsbar och att kroppsklockan kan ställas om som det
passar. Det är fel. Sömnskuld gör oss korkade, arga och godissugna.
HUR OFTA OCH HUR MYCKET BEHÖVER BARNEN
ÄTA FÖR ATT ORKA MED SKOLAN?

Kroppen mår också bäst av att få mat och sömn på samma tider varje dag.
Frukost är viktig efter nattens sömn och fasta. Aptiten infinner sig för den
som vaknar utsövd medan den som väcks för tidigt i dygnsrytmen ofta behöver
vänta några timmar på matlusten. Att hoppa över frukosten är ingen bra idé
eftersom man presterar sämre. Några symtom om man väljer att fuska och inte
följa kroppens behov:
• Huvudvärk
• Illamående
• Ont i magen
• Upplevd stress


Så idag borde jag få en toppen dag:-) med tanke på min sömn & frukost,  Hi Hi


3 kommentarer:

  1. Vad skönt att se att man inte är ensam sover med öronproppar. Själv sover jag jämt med öronproppar. Det är så skönt att plugga in propparna djupt i öronen och stänga ute alla störande ljud. Jag sover som mycket bättre och djupare när det är helt tyst. Kan verkligen rekommendera öronproppar. Ibland får jag dock lite ont av propparna. Har du något tips på sköna öronproppar att sova med?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna! Visst är öronproppar underskattat! Jag vaknar av minsta lilla pip och om någon ändrar täcket vaknar jag (utan mina proppar vill säga...) Jag kan inte ha de stora hårda. Jag gillar de gula, lite mindre och mjukare och oftast räcker det med att ha i ett öra (det som inte ligger på kudden) hi hi
      Jag köper mina på Apoteket. Stor Kram K

      Radera
  2. Öronproppar är verkligen underskattat. Så himla skönt att kunna plugga in dem precis när man vill. Jag använder öronproppar rätta ofta även när jag inte sover. Konserter, bio, uteställen och även ibland på spinningpass. Så kör jag med musikproppar jag köpte på nån musikaffär. Dock fungerar det inte att sova med dem. De skrapar i kudden och dessutom dämpar de för lite. Annars helt perfekta när man bara vill dämpa ljud och fortfarande höra.

    Tack för tipset. Ska ta och testa de gult lite mindre på Apoteket. Visste inte ens att det fanns olika storlekar. Låter ju som om det skulle vara mycket skönare med mindre proppar. Hoppas bara att de dämpar lika bra i alla fall. Själv kör jag med öronproppar i båda öronen så jag vänder på mig en hel del när jag sover.

    SvaraRadera