torsdag 23 augusti 2012

Fix här hemma ...


Blev inget Dallas igår, jag hoppade .....

I dag har det varit en fixardag här hemma.
Jag har försökt få saker gjorda som jag verkligen tänkt gjort länge men det har inte bara blivit av. Tråkiga saker som att sortera ut i köksskåpen (tallrikar och muggar som jag inte ens vet hur de kommit dit- massa omaka och som bara tar alldeles för mycket plats! Använder aldrig men ändå "kan vara bra att ha..." Nu har det åkt ut!!!) Äntligen! Skönt!
Jag har sorterat alla strumpor som även dom ligger överallt och ingenstans när man väl ska ha dom. Idag fick Julia ha en ljusrosa och en mörk rosa när hon gick till dagis (tur de inte var grön eller blå...) Även där, nu har kastats ett berg med strumpor som inte har någon "kompis" Sprang in på Åhlens och köpte ett gäng nya -inte svarta får då blandas dom ihop med mina och sen har barnen inga strumpor igen. Det blev lite med hjärtan på, stjärnor, rosa, röda, blå med vita prickar (känns bra!) 
Sen har jag tagit av våra (vita) överdrag till köksstolarna eftersom jag tänkt läääänge att de "borde" tvättas... Idag blev det av, Skönt !!
Jag har dragit ur alla sängkläder och fixat i gästrummet och bäddat rent, har jag också tänkt gjort länge men det har bara inte blivit av .... Jag har varit ut en sväng och kikat på lite presenter eftersom det både är någon som fyller år och ska ha dop denna vecka. Fixat en sak, men vågar inte visa den här IFALL ATT .....
Sist men inte minst, en sak jag tänkt gjort länge men inte "orkat" men idag blev det gjort: Jag har tvättat håret ..... ,Skönt!





Nu ska jag på dagis och hämta Julia och hennes kompis Ella som ska följa med Oss hem! Nu går det toppen att ta hem kompisar men bara för något halvår sedan kunde jag knappt lämna rummet innan de började bråka och dra i samma saker ..... hmm, och ändå vill de följa med varandra!? Nu när vi närmar oss 4 går det mycket bättre!
                                 
                                           (Lite info jag hittade om barn runt 4 år)
En 4-åring är ofta en ängel borta och hemsk hemma. Det är precis som det ska vara. "Lilla tonåren"

4-år är på många sätt en harmonisk ålder. Barnet är aktivt, nyfiket och roligt. Men runt 4 år kommer barnet in i en intensiv utvecklingsperiod och som vid all utveckling kan det också bli jobbigt. Det kan bli en kamp om makten hemma och till synes små motgångar kan göra barnet rasande. Nu är barnet inte lika lätt att avleda längre.

4-åringen har en bra självkänsla och tror på sin egen förmåga. Världen öppnar sig och barnet söker sig allt längre från mamma och pappa, men behöver förstås också den trygga basen hemma. Ena stunden stor och kapabel, nästa stund liten och mammig och pappig. Det är motsatsernas tid.

Kompisarna blir allt viktigare. Barnet lär sig ta hänsyn, samarbeta, kompromissa, vänta på sin tur och empatin vaknar. Förstår och vet allt mer, också om hot och faror och blir därför ofta mer ängsligt. Vågar till exempel inte gå på toa själv. Mörkrädsla och mardrömmar är vanligt liksom tankar på döden.

Kroppsligt händer också mycket. Vid 4 år försvinner det bebisrunda. Barnet lär sig behärska kroppen och övar på att gå balansgång och hoppa högt och långt. Så kallad växtvärk är vanligt. Det är svårt att vara stilla.

KRaam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar