fredag 30 december 2011

43 grader i Nigeria ..


Hej min vän. Jag har haft dåligt samvete för att jag inte kunnat höra av mig! Man blir verkligen bortskämd i Sverige. Här fungerar inte mycket .... men nu lyckas jag förhoppningsvis att få till ett inlägg!!!!

Vår resa hit till Nigeria var sådär. En evig väntan överallt. När man bara vill komma fram och man bara får vänta överallt. När vi nästan var framme. Endast ett inrikesflyg kvar var även det försenat i 3 timmar. Och att vänta på en flygplats så länge e ingen höjdare i ett land som Nigeria. Varmt!! Inte många ställen att sätta ner sin rumpa på och inte mycket man vågar äta heller..... Tur vi hade några pannkakor kvar hemifrån som kom väl till pass !!!

Vi kom fram i alla fall!

Vi bor just nu i en LITEN by som kallas Oguta i Sydöstra Nigeria. Varmt så in i Norden! Inte alls van denna värme. Och det blåser knappt. Allt klibbar... svårt att få något att torka. Får ha massa fläktar överallt - både inne och ute. Jag hade med en termometer (finns inte här) eftersom ingen bryr sig om det är 30, 35 eller 40 grader. Igår hade vi 42 grader (i skuggan)och natten när vi skulle sova och elen gått så inget fungerade var det 32 grader..

Vi bor i ett fint hus med pool och ödlor som e överallt! Regnskog runt hela huset men som tur är är det skyddat med mur och stängsel runt om OCH det står beväpnade vakter utanför porten hela dygnet.

När vi vill gå utanför får vi självklart inte gå själva utan en vakt följer med oss! Det är mycket fattigt. Det går massa människor med allt möjligt på huvudet utanför. Många barn med hinkar med tvätt på huvudet. Många har tvätt där för att gå ner till ån. Många har potatis (kallas Jam) och finns även stora bananer (kallas Planten) som de tar från träd och äter.
Vi har egen kock och bestämmer lite själv vad vi vill äta. Vi har även med oss "HEMMA" köttbullar, ravioli och korv ...... Och kockens efterätt varje dag är underbar god!! Färsk frukt direkt från träden !!!

Det blir mörkt direkt klockan 19 och ljust klockan 07 så då vaknar vi eftersom det inte finns några rullgardiner..
Vi tar dagarna som de kommer. Lite för varmt för att ligga i solen men vi försöker njuta ändå:-) Här finns typ inga klockor eftersom ingen kommer i tid eller bryr sig om vad klockan är.. säger de en timme kan det betyda 4 timmar. Jag tror det var därför inrikesplanet "kom när det kom.."

Vi har varit med om en stor gammal cermoni där hela byn var klädda fint och festade hela dagen. Jag fick såklart oxå ha deras kläder som de sytt upp och de tog av mig mina egna örhängen och jag fick låna deras örhängen, armband och ett stort orange halsband av stenar som vägde typ 1 kg som jag skulle ha på mig. Dessa stenar nöp mig bak i nacken. Dubbla kjolar som fick min mage att bli röd efteråt. All denna styrsel från morgon till kväll, Phuuu !!!!






Vi blir kvar här några dagar till innan vi ska åka tillbaka till Aboja (stor stad) och bo på Hotell.

Tänker på Er
Kraaaam

1 kommentar:

  1. Vilken resa, vilka duktiga barn. Hoppas att ni får en fortsatt härlig resa. Du såg ut att vara väldigt fin i din klänning, mera bilder vill vi se.
    Ha det gott och var rädd om er.
    Kram

    SvaraRadera